În conformitate cu prevederile
Legii 220/27.10.2008: « Art. 9 – (1) Producatorii si furnizorii de energie electrica din surse regenerabile
de energie pot vinde certificatele verzi pe piata centralizata a certificatelor verzi,
precum si pe piata contractelor bilaterale a certificatelor verzi…
Art. 10 – (1)
Pentru perioada 2008-2014, valoarea de tranzactionare a certificatelor verzi
pe pietele mentionate la Art. 9 alin.(1) se încadreaza între:
a) O valoare minima de
tranzactionare de 27 euro/certificat; si
b) O valoare maxima de tranzactionare de 55 euro/certificat.
(2) În toate cazurile, valoarea în lei va fi calculata la valoarea medie a cursului de schimb
stabilit de Banca Nationala a României pentru luna decembrie a anului precedent ».
Va informam ca în conformitate cu datele publicate pe site-ul Bancii Nationale a României,
valoarea medie a cursului de schimb pentru luna decembrie a anului precedent este 3,5289.
Prin urmare, începând cu luna decembrie 2008, pentru tranzactionarea certificatelor verzi
emise pentru energia electrica produsa si livrata în luna noiembrie 2008, se va aplica scala
de pret pentru certificate verzi stipulata în Legea 220/27.10.2008.
LEGI
SI DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTAȚILOR SENATUL
LEGE
pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii
energiei
din surse regenerabile de energie
Parlamentul
României adopta prezenta lege.
CAPITOLUL
I
Dispozitii
generale
Art.
1. — (1) Prezenta lege creeaza cadrul legal necesar
extinderii utilizarii surselor regenerabile de energie, prin:
a)
reducerea costurilor de productie, transport si distributie
a energiei produse din surse regenerabile de energie,
comparativ cu utilizarea combustibililor clasici, fosili si,
implicit, reducerea facturii energetice a diferitelor
categorii de consumatori;
b)
atragerea în balanta energetica nationala a resurselor
regenerabile de energie, necesare cresterii securitatii în
alimentarea cu energie si reducerii importurilor de resurse
primare de energie;
c)
stimularea dezvoltarii durabile la nivel local si regional
si crearea de noi locuri de munca aferente proceselor de
valorificare a surselor regenerabile de energie;
d)
reducerea poluarii mediului prin diminuarea producerii de
emisii poluante si gaze cu efect de sera;
e)
asigurarea cofinantarii necesare în atragerea unor surse
financiare externe, destinate promovarii surselor
regenerabile de energie;
f)
definirea normelor referitoare la garantiile de origine,
procedurile administrative aplicabile si racordarea la
reteaua electrica în ceea ce priveste energia produsa din
surse regenerabile;
g)
stabilirea criteriilor de durabilitate ecologica pentru
biocombustibili si alte biolichide.
(2)
Prezenta lege instituie sistemul de promovare a energiei
electrice produse din surse regenerabile de energie. Art. 2.
— În întelesul prezentei legi, termenii si expresiile de
mai jos au urmatoarele semnificatii: a) ANRE
—
Autoritatea Nationala de Reglementare în Domeniul Energiei;
b)
biomasa —
fractiunea biodegradabila a produselor, deseurilor si
reziduurilor din agricultura, inclusiv substantele vegetale
si animale, din silvicultura si industriile conexe, precum
si fractiunea biodegradabila a deseurilor industriale si
urbane;
c)
biolichide —
combustibilul lichid utilizat în scopuri energetice si
produs din biomasa;
d)
centrala electrica —
ansamblul de instalatii, constructii si echipamente necesare
pentru producerea de energie electrica;
e)
centrala hidroelectrica
retehnologizata — centrala
hidroelectrica cu o putere instalata de cel mult 10 MW, care
îndeplineste urmatoarele conditii:
— are
o durata de functionare de cel putin 15 ani de la data
punerii în functiune;
— a
fost supusa unui ansamblu de operatiuni de înlocuire a unor
tehnologii existente, uzate moral si/sau fizic, cu
tehnologii moderne, în scopul cresterii eficientei
activitatii de producere;
f)
centrala noua/grup electric nou
— centrala/grupul electric
pusa/pus în functiune dupa data de 1 ianuarie 2004; g) certificat
verde — titlul ce atesta
producerea din surse regenerabile de energie a unei
cantitati de 1 MWh energie
electrica.
Certificatul verde se poate tranzactiona, distinct de
cantitatea de energie electrica pe care acesta o reprezinta,
pe
o
piata organizata, în conditiile legii;
h)
consum intern brut de energie
electrica — cantitatea de
energie electrica echivalenta cu productia neta de energie
electrica, inclusiv cea a autoproducatorilor, la care se
adauga diferenta dintre importul si exportul de energie
electrica;
i)
consum final de energie
electrica — suma
consumurilor de energie electrica realizate de clientii
finali de energie electrica din România;
j)
consumator final de energie
electrica — persoana care
utilizeaza energie electrica pentru consumul propriu, cu
exceptia consumului de energie electrica în procesele
tehnologice de producere, transport si distributie a
energiei electrice;
k)
furnizor de energie electrica —
persoana juridica titulara a unei licente de furnizare, care
asigura alimentarea cu energie electrica a unuia sau mai
multor consumatori, pe baza unui contract de furnizare;
l)
garantie de origine —
documentul emis de autoritatea competenta producatorilor de
energie electrica ce atesta provenienta acesteia din surse
regenerabile de energie sau în cogenerare;
m)
grup energetic —
unitatea tehnologica producatoare de energie electrica ce
poate fi individualizata în privinta realizarii,
retehnologizarii si punerii în functiune;
n)
încalzire sau racire urbana —
distributia de energie termica sub forma de abur, apa
fierbinte sau lichide racite, de la
o
sursa centrala de productie, printr-o retea, catre mai multe
cladiri, în scopul utilizarii acesteia pentru încalzirea
sau racirea spatiilor ori a proceselor;
o)
minister de resort —
Ministerul Economiei si Finantelor;
p)
operator de transport si sistem
— persoana care detine, sub
orice titlu, o retea electrica de transport si este titulara
a unei licente de transport prin care raspunde de operarea,
asigurarea întretinerii si, daca este necesar, dezvoltarea
retelei de transport într-o anumita zona si, acolo unde
este aplicabila, interconectarea acesteia cu alte sisteme
electroenergetice, precum si de asigurarea capacitatii pe
termen lung a sistemului de a acoperi cererile rezonabile
pentru transportul energiei electrice;
r)
operator de distributie —
orice persoana care detine, sub orice titlu, o retea
electrica de distributie si este titulara a unei licente de
distributie prin care raspunde de operarea, asigurarea întretinerii
si, daca este necesar, dezvoltarea retelei de distributie într-o
anumita zona si, acolo unde este aplicabil, interconectarea
acesteia cu alte sisteme, precum si de asigurarea
capacitatii pe termen lung a sistemului de a raspunde
cererilor rezonabile privind distributia energiei electrice;
s)
operatori
de retea —
operatorii de distributie si operatorul de transport si
sistem; t) sistem
de cote obligatorii —
mecanismul de promovare a producerii de energie electrica
din surse regenerabile de
energie,
care impune furnizorilor achizitia unor cantitati minime de
energie electrica produsa din aceste surse, stabilite
proportional cu vânzarile acestora de energie electrica
catre consumatorii finali. Îndeplinirea cotelor se
dovedeste prin posesia unui numar corespunzator de
certificate verzi dobândite în conditiile legii;
u)
sistem
de sprijin —
ansamblul de masuri destinat promovarii producerii de
energie din surse regenerabile prin reducerea costurilor de
productie ale acesteia, prin cresterea pretului la care
aceasta poate fi vânduta sau prin cresterea cantitatii de
astfel de energie achizitionata, prin instituirea unor
obligatii ori în alt mod;
v)
Sistemul
European de Certificate Verzi —
organizatia europeana nonprofit care promoveaza o piata
europeana a energiei electrice produse din surse
regenerabile de energie, sustinuta de un sistem
informational armonizat la nivel european si acceptata de
comun acord de participanti;
x)
surse
regenerabile de energie —
sursele de energie nefosile, cum sunt: energie eoliana,
solara, geotermala si gazele combustibile asociate apelor
geotermale, energia valurilor, a mareelor, energie hidro,
biomasa, gaz de fermentare a deseurilor, denumit si gaz de
depozit, sau gaz de fermentare a namolurilor din
instalatiile de epurare a apelor uzate si biogaz.
Art.
3. — (1) Sistemul de promovare stabilit prin prezenta lege
se aplica pentru energia produsa din:
a)
energie hidro utilizata în centrale cu o putere instalata
de cel mult 10 MW;
b)
energie eoliana;
c)
energie solara;
d)
energie geotermala si gazele combustibile asociate;
e)
biomasa;
f)
biogaz;
g)
gaz de fermentare a deseurilor;
h)
gaz de fermentare a namolurilor din instalatiile de epurare
a apelor uzate si care este livrata în reteaua electrica.
(2)
Sistemul de promovare stabilit prin prezenta lege se aplica
pentru o perioada de: a) 15 ani, pentru energia electrica
produsa în grupuri electrice noi;
b)
5 ani, pentru energia electrica produsa în grupuri/centrale
electrice eoliene din import, care au mai fost utilizate
pentru producerea energiei electrice pe teritoriul altor
state;
c)
10 ani, pentru energia electrica produsa în centrale/grupuri
hidroelectrice de maximum 10 MW, retehnologizate; d) 3 ani,
pentru energia electrica produsa în centrale/grupuri
hidroelectrice de maximum 10 MW, neretehnologizate; e) 10
ani, pentru energia termica produsa din surse geotermale în
centrale de minimum 5 MWth.
(3)
Sistemul de promovare se aplica de la data la care
producatorii detinatori ai capacitatilor de productie
mentionate la alin. (2) încep sa produca energie electrica
si primesc certificate verzi pentru energia electrica,
conform art. 10, daca punerile în functiune, respectiv
retehnologizarile de centrale/grupuri se fac pâna la sfârsitul
anului 2014.
(4)
Cantitatea de energie electrica produsa într-o centrala
hidroelectrica retehnologizata, pentru care se aplica
sistemul de sprijin, se stabileste conform unei proceduri
aprobate de ANRE, pe baza productiei nete de energie
electrica realizate în ultimii 10 ani înainte de
retehnologizare si a productiei nete de energie electrica
realizate dupa retehnologizare.
(5) În
cazul energiei electrice produse în capacitati de productie
multicombustibil care utilizeaza surse regenerabile si
conventionale, beneficiaza de schema de sustinere numai acea
parte din energia electrica produsa efectiv din surse
regenerabile
de energie, stabilita pe baza continutului energetic aferent.
(6)
Nu se aplica sistemul de promovare a producerii energiei
electrice din surse regenerabile de energie stabilit prin
prezenta lege pentru:
a)
exportul de energie electrica din surse regenerabile care a
beneficiat de certificate verzi;
b)
productia de energie electrica din deseuri industriale si/sau
urbane provenite din import, indiferent de puterea instalata
a capacitatii de producere.
CAPITOLUL
II
Sistemul
de promovare a producerii energiei electrice din surse
regenerabile de energie
Art.
4. — (1) Pentru promovarea producerii energiei electrice
din surse regenerabile de energie se aplica sistemul cotelor
obligatorii, combinat cu tranzactionarea certificatelor
verzi sau prin sistemul „de pret fix”.
(2)
Promovarea unuia dintre sistemele prevazute la alin. (1) se
aproba prin hotarâre a Guvernului, la propunerea ANRE, în
termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei
legi.
(3) Nivelul
tintelor nationale privind ponderea energiei electrice
produse din surse regenerabile de energie în consumul final
de energie electrica în perspectiva anilor 2010, 2015 si
2020 este de 33%, 35% si, respectiv, 38%.
(4) La
atingerea tintelor nationale prevazute la alin. (3), pe lânga
energia electrica produsa din sursele regenerabile de
energie prevazute la art. 3 alin. (1), se ia în considerare
si energia electrica produsa în centrale hidroelectrice cu
puteri instalate mai mari de10 MW.
(5) Cotele
obligatorii anuale de certificate verzi pentru perioada
2008—2020 sunt prevazute în anexa care face parte
integranta din prezenta lege.
(6) Cotele
obligatorii anuale de certificate verzi pentru perioada
2021—2030 se stabilesc de ministerul de resort si nu vor
fi mai mici decât cota stabilita pentru anul 2020.
(7) Cotele
obligatorii anuale de achizitie de certificate verzi de
catre furnizorii clientilor finali de energie electrica se
stabilesc si se fac publice de ANRE pâna la data de 15
martie, pentru anul precedent.
Art. 5. —
(1) Operatorul de transport si sistem emite lunar
certificate verzi producatorilor pentru cantitatea de
energie electrica produsa din surse regenerabile de energie
si livrata efectiv în reteaua electrica si/sau la
consumator.
(2)
Producatorii de energie electrica din surse regenerabile
primesc:
a)
un certificat verde pentru fiecare 1 MWh produs si livrat în
reteaua de energie electrica din centrale/grupuri
hidroelectrice noi sau centrale/grupuri hidroelectrice de
maximum 10 MW, retehnologizate;
b)
un certificat verde pentru fiecare 2 MWh livrati în reteaua
de energie electrica din centrale hidroelectrice cu o putere
instalata cuprinsa între 1 si 10 MW, care nu se încadreaza
în conditiile prevazute la lit. a);
c)
doua certificate verzi pentru fiecare 1 MWh livrat în
reteaua de energie electrica din centralele hidroelectrice
cu o putere instalata de pâna la 1 MW/unitate;
d)
doua certificate verzi, pâna în anul 2015, si un
certificat verde, începând cu anul 2016, pentru fiecare 1
MWh livrat în reteaua de energie electrica de producatorii
de energie electrica din energie eoliana;
e)
3 certificate verzi pentru fiecare 1 MWh livrat în reteaua
de energie electrica de producatorii de energie electrica
din biomasa, biogaz, biolichid, gaz de fermentare a
deseurilor, energie geotermala si gazele combustibile
asociate;
f)
4 certificate verzi pentru fiecare 1 MWh livrat în reteaua
de energie electrica de producatorii de energie electrica
din energie solara.
(3) ANRE
califica capacitatile de productie care beneficiaza de
schema de sustinere, în temeiul Regulamentului de
calificare a producatorilor de energie electrica din surse
regenerabile de energie pentru aplicarea schemei de
sustinere.
Art. 6. —
(1) Operatorii de distributie transmit lunar, fara plata,
operatorului de transport si sistem date privind cantitatile
de energie electrica produse din surse regenerabile si
livrate de producatorii racordati la retelele de distributie
din zonele lor de licenta si pentru care au calitatea de
concesionari, în temeiul unor contracte de concesiune.
(2)
Producatorii care livreaza energie electrica în baza
contractelor directe, precum si autoproducatorii transmit
lunar, fara plata, operatorului de transport si sistem date
privind cantitatile de energie electrica produse din surse
regenerabile.
Art.
7. — Furnizorii de energie electrica sunt obligati sa
achizitioneze anual un numar de certificate verzi egal cu
produsul dintre valoarea cotei obligatorii stabilite pentru
anul respectiv si cantitatea de energie electrica, exprimata
în MWh, furnizata anual consumatorilor finali.
Art.
8. — (1) Operatorul de transport si sistem si operatorii
de distributie sunt obligati sa garanteze transportul,
respectiv distributia energiei electrice produse din surse
regenerabile de energie, asigurând fiabilitatea si
siguranta retelelor de energie electrica.
(2)
Racordarea producatorilor de energie electrica din surse
regenerabile la retelele de energie electrica se efectueaza
în baza unui regulament, cu respectarea principiului
suportarii în mod egal a costurilor de racordare între
producatorii respectivi, operatorul de transport si sistem
si/sau operatorul de distributie, dupa caz.
(3)
Investitiile realizate de un operator de distributie în
baza prevederilor alin. (2) se considera active reglementate,
recunoscute în acest sens de catre ANRE.
(4)
Regulamentul prevazut la alin. (2) se elaboreaza de catre
Ministerul Economiei si Finantelor, în colaborare cu ANRE,
si se aproba prin hotarâre a Guvernului, în termen de 60
de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
(5)
Tarifele de transport si distributie sunt nediscriminatorii
între energia produsa din surse regenerabile de energie si
cea produsa din surse conventionale de energie.
CAPITOLUL
III
Tranzactionarea
certificatelor verzi
Art.
9. — (1) Producatorii si furnizorii de energie electrica
din surse regenerabile de energie pot vinde certificatele
verzi pe piata centralizata a certificatelor verzi, precum
si pe piata contractelor bilaterale a certificatelor verzi.
(2)
Cadrul de tranzactionare a certificatelor verzi pe pietele
prevazute la alin. (1) este asigurat de operatorul pietei de
energie electrica.
Art.
10. — (1) Pentru perioada 2008—2014, valoarea de
tranzactionare a certificatelor verzi pe pietele mentionate
la art. 9 alin. (1) se încadreaza între:
a)
o valoare minima de tranzactionare de 27 euro/certificat; si
b) o valoare maxima de tranzactionare de 55 euro/certificat.
(2) În
toate cazurile, valoarea în lei va fi calculata la valoarea
medie a cursului de schimb stabilit de Banca Nationala a României
pentru luna decembrie a anului precedent.
(3)
Valorile de tranzactionare mentionate la alin. (1) se
ajusteaza anual cu indicele preturilor de consum pentru România.
(4)
În perioada 2015—2030, valoarea minima de tranzactionare
nu poate fi mai mica decât valoarea minima de
tranzactionare aplicata în anul 2014.
CAPITOLUL
IV
Îndeplinirea
cotelor obligatorii de catre furnizori
Art.
11. — (1) Pâna la data de 15 martie a fiecarui an, ANRE
stabileste pentru anul calendaristic precedent si pentru
fiecare furnizor, pe baza numarului de certificate verzi
achizitionate si a energiei electrice furnizate clientilor
finali, gradul de îndeplinire a cotei obligatorii impuse,
calculat potrivit prevederilor art. 7.
(2)
Furnizorul care nu realizeaza cota obligatorie anuala este
obligat sa plateasca contravaloarea certificatelor verzi
neachizitionate la valoarea de 70 euro pentru fiecare
certificat neachizitionat, calculata în lei la valoarea
medie a cursului de schimb stabilit de Banca Nationala a României
pentru luna decembrie a anului precedent.
(3)
Valoarea prevazuta la alin. (2) se ajusteaza anual cu
indicele preturilor de consum pentru România.
(4) Suma
rezultata din aplicarea prevederilor alin. (2) este
colectata de operatorul de transport si sistem si este
alocata anual de catre ANRE, în baza unor criterii
transparente si obiective, pentru investitii, în vederea
facilitarii accesului
producatorilor
|
din
|
surse
|
regenerabile
|
la
|
reteaua
|
de
|
transport/distributie.
|
|
|
|
|
|
CAPITOLUL
V
|
|
|
|
Comercializarea
certificatelor verzi
Art.
12. — Dupa afilierea României la Sistemul European de
Certificate Verzi:
a)
furnizorii de energie electrica pot sa îsi îndeplineasca
cotele obligatorii de certificate verzi prin achizitionarea
certificatelor verzi atât de pe piata interna de
certificate verzi, cât si de pe piata europeana de
certificate verzi;
b)
producatorii de energie electrica din surse regenerabile pot
comercializa certificate verzi pe piata europeana a
certificatelor verzi, în conditiile stabilite de ANRE;
c)
pâna la atingerea tintelor nationale, certificatele verzi
pot fi tranzactionate numai pe piata interna de certificate
verzi.
CAPITOLUL
VI
Evaluarea
regionala a potentialului surselor regenerabile de energie
Art.
13. — (1) Ministerul de resort are urmatoarele atributii:
a)
elaboreaza strategia de valorificare si promovare a surselor
regenerabile de energie;
b)
evalueaza potentialul tehnic, economic si ecologic pentru
fiecare tip de resursa regenerabila de energie;
c)
structureaza potentialul stabilit conform lit. b) pe zonele
de licenta aferente operatorilor de distributie de energie
electrica ce au calitatea de concesionari în contractele de
concesiune;
d)
elaboreaza, împreuna cu ANRE, cadrul unitar de norme si
reglementari privind amplasarea si implementarea proiectelor
de surse regenerabile.
(2)
Ministerul de resort elaboreaza masuri de promovare a
surselor regenerabile de energie, cum ar fi: a) proceduri de
amortizare accelerata privind investitiile în domeniul
surselor regenerabile de energie;
b)
scutirea de la plata accizei pentru energia electrica
produsa din surse regenerabile de energie, conform
prevederilor Directivei 96/2003/CE privind restructurarea
cadrului comunitar de impozitare a energiei electrice si a
produselor energetice;
c)
reducerea cu 50% a taxelor de eliberare a autorizatiilor/avizelor
aferente implementarii proiectelor de investitii în
domeniul surselor regenerabile de energie si eliberarea
acestora, în regim de urgenta, fara costuri suplimentare;
d)
subventionarea a 50% din contravaloarea energiei electrice
consumate în instalatii/schimbatoare de caldura pentru
exploatarea energiei geotermale;
e)
sprijinirea autoritatilor administratiei publice locale în
vederea acordarii de facilitati investitionale, a
simplificarii procedurilor de autorizare, precum si înfiintarii
unui birou unic de autorizare în scopul atragerii de
investitii directe în domeniul surselor regenerabile de
energie;
f)
acordarea de ajutoare nerambursabile proprietarilor
plantatiilor de material lemnos înfaptuite prin lastarire,
cu destinatie energetica, prin reglementari elaborate împreuna
cu Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale privind
scopul subventionarii, conditiile acordarii subventiei si
valoarea acesteia, precum si procedura de depunere, evaluare
si solicitare de plata.
(3)
Ministerul de resort elaboreaza Planul national de actiune,
care prevede:
a)
eliminarea diferentelor în promovarea surselor regenerabile
de energie existente între energia electrica,
biocombustibili si sistemele de încalzire, respectiv de
racire;
b)
realizarea unui cadru de reglementare pentru biocombustibili;
c)
asigurarea utilizarii energiei regenerabile, în special
biomasa, a energiei solare si geotermale pentru instalatiile
de încalzire, respectiv de racire;
d)
eliminarea barierelor privind integrarea surselor
regenerabile de energie în Sistemul Energetic National;
e)
simplificarea conditiilor de racordare si extindere, în
sensul facilitarii constructiei si instalatiilor pentru
energie regenerabila;
f)
facilitarea înfiintarii întreprinderilor mici si mijlocii
în domeniul de cercetare-dezvoltare a surselor regenerabile
de energie;
g)
promovarea unui cadru legislativ coerent si unitar adresat
înlaturarii barierelor în calea cresterii utilizarii
energiei regenerabile în sectorul instalatiilor de încalzire,
respectiv de racire, inclusiv a obstacolelor administrative;
h)
dezvoltarea retelelor de transport si distributie în
vederea promovarii surselor regenerabile de energie;
i)
dezvoltarea pietei interne de electricitate, luând în
considerare energia regenerabila si îmbunatatirea
transparentei si a separarii activitatilor;
j)
promovarea si sustinerea instrumentelor structurale si de
coeziune, a fondurilor de dezvoltare rurala si a programelor
de cooperare internationala în sustinerea dezvoltarii
surselor regenerabile de energie;
k)
implementarea masurilor prevazute în Planul strategic
european pentru tehnologia în domeniul energiei
(SET—Plan);
l)
implementarea integrala a Planului de actiune pentru biomasa,
adoptat în anul 2005 la nivel european;
m)
implementarea programului „Energie inteligenta pentru
Europa”, precum si a programelor de cercetare si
dezvoltare tehnologica în sustinerea tehnologiilor pentru
producerea energiei cu emisii de carbon zero sau foarte
scazute;
n)
asigurarea elaborarii de programe de educare, formare si
diseminare a informatiilor privind rolul si importanta
economico-sociala a surselor regenerabile, în colaborare cu
autoritatile centrale si locale;
o)
asigurarea elaborarii hartilor eoliene, a potentialului
microhidrologic, solar, geotermal, biomasei si
biocombustibililor, în vederea actualizarii Strategiei
nationale de valorificare a resurselor regenerabile, si
includerea acestora în Atlasul european.
(4)
Masurile de natura celor prevazute la alin. (2) si (3) se
aproba prin hotarâre a Guvernului, în termen de 90 de zile
de la intrarea în vigoare a prezentei legi, si se
actualizeaza periodic.
CAPITOLUL
VII
Comercializarea
energiei electrice produse din surse regenerabile de energie
Art.
14. — (1) Producatorii de energie electrica din surse
regenerabile de energie vând energia electrica produsa pe
piata angro de energie electrica la pretul pietei.
(2) Energia
electrica produsa din surse regenerabile de energie în
centrale electrice cu puteri instalate sub 1 MW poate fi vânduta
furnizorilor impliciti în ale caror zone delimitate de
licenta sunt situate centralele, la preturi reglementate
stabilite de ANRE la nivel national, diferentiate în
functie de tehnologia de producere.
(3)
Consumatorii care detin capacitati de productie pot vinde
energia electrica produsa, care depaseste nivelul consumului
propriu, furnizorului cu care consumatorii au încheiat
contract de furnizare de energie electrica, în conditiile
stabilite prin reglementari ale ANRE, daca îndeplinesc
cumulativ urmatoarele conditii:
a)
detin capacitati de producere a energiei electrice din surse
regenerabile de energie cu puteri instalate sub 1 MW;
b)
utilizeaza cu preponderenta energia electrica produsa pentru
consum propriu;
c)
dispun de sisteme de masurare care respecta prevederile
legale în vigoare.
Art.
15. — (1) Exportul de energie electrica produsa din surse
regenerabile de energie poate fi însotit de garantiile de
origine aferente numai:
a)
în conditiile stabilite de ANRE si daca tintele nationale
sunt îndeplinite;
b)
daca furnizorul care exporta astfel de energie plateste
operatorului de transport si sistem contravaloarea
certificatelor verzi emise pentru energia care se exporta la
pretul de închidere a pietei de certificate verzi din luna
în care s-a realizat exportul;
c)
daca furnizorul prevazut la lit. b) notifica ANRE garantiile
de origine utilizate în scopul anularii din registrul unic
al garantiilor de origine.
(2) Energia
electrica produsa din surse regenerabile de energie
exportata, însotita de garantiile de origine aferente, nu
se ia în calcul la stabilirea îndeplinirii tintelor
nationale.
Art. 16.
— (1) Importul de energie electrica produsa din surse
regenerabile de energie, însotita de garantiile de origine,
se poate realiza dupa anul 2010 daca importatorul transmite
garantiile de origine la ANRE pentru înregistrarea în
registrul unic al garantiilor de origine.
(2) Energia
electrica produsa din surse regenerabile de energie
importata, însotita de garantiile de origine aferente, se
ia în calcul la stabilirea tintelor nationale.
CAPITOLUL
VIII
Monitorizare
si raportare
Art.
17. — (1) ANRE monitorizeaza dezvoltarea si functionarea
pietei de certificate verzi, întocmeste anual si face
public un raport privind modul de functionare a sistemului
de promovare a energiei electrice din surse regenerabile.
(2)
Trimestrial, ANRE întocmeste un raport privind
monitorizarea pietei de energie si a pietei certificatelor
verzi, pe care îl transmite comisiilor de specialitate ale
Parlamentului si ministerului de resort.
(3)
Ministerul de resort întocmeste o data la 2 ani, începând
cu luna octombrie 2009, raportul referitor la modul de
realizare
a
tintelor nationale si masurile întreprinse pentru a
facilita accesul la retea al energiei electrice produse din
surse regenerabile de energie.
(4)
Raportul prevazut la alin. (3) detaliaza:
a)
implementarea si functionarea sistemelor de sprijin si a
altor masuri de promovare a energiei electrice din surse
regenerabile, precum si modul de îndeplinire a masurilor
stabilite în Planul national de actiune;
b)
functionarea sistemului de garantii de origine pentru
energia electrica si masurile luate pentru a asigura
fiabilitatea si protectia împotriva fraudarii sistemului;
c)
progresele înregistrate în evaluarea si îmbunatatirea
procedurilor administrative de îndepartare a obstacolelor
legate de reglementare si de alta natura, referitoare la
dezvoltarea productiei de energie electrica din surse
regenerabile;
d)
masurile luate pentru a asigura transportul si distributia
energiei electrice produse din surse regenerabile de energie;
dezvoltarea disponibilitatii si utilizarii resurselor de
biomasa în scop energetic.
CAPITOLUL
IX
Facilitati
Art.
18. — (1) În vederea stimularii investitiilor pentru
productia de energie din surse regenerabile de energie pe
teritoriul României, investitorii pot beneficia, în
conditiile prezentei legi, de urmatoarele facilitati pentru
proiectele strategice prevazute în documentele de politica
energetica a României:
a)
garantarea a cel mult 50% din valoarea împrumuturilor pe
termen mediu sau lung;
b)
asigurarea infrastructurii de transport si a utilitatilor
necesare initierii si dezvoltarii investitiei;
c)
cai de acces si modificari ale infrastructurii existente,
necesare initierii si dezvoltarii proiectului de investitii;
d)
scutiri sau reduceri de impozite si taxe pentru profitul
reinvestit, pentru o perioada de 3 ani de la punerea în
functiune a investitiei;
e)
acordarea de contributii financiare de la bugetul de stat
pentru locurile de munca nou-create.
(2)
Investitorii pot beneficia, în conditiile dreptului comun,
de urmatoarele facilitati:
a)
scutiri sau reduceri de impozite si taxe pentru profitul
reinvestit, pentru o perioada de 3 ani de la punerea în
functiune a investitiei;
b)
acordarea de contributii financiare de la bugetul de stat
pentru locurile de munca nou-create.
Art.
19. — Conditiile si perioada pentru acordarea de
facilitati privind promovarea surselor regenerabile de
energie, prevazute la art. 18, sunt aprobate prin hotarâre
a Guvernului, adoptata în termen de 90 de zile de la
intrarea în vigoare a prezentei legi.
CAPITOLUL
X
Accesul
la reteaua electrica
Art.
20. — (1) Producatorii de energie electrica din surse
regenerabile de energie au acces prioritar la reteaua de
transport/distributie a energiei electrice, în masura în
care nu este afectata siguranta Sistemului Energetic
National.
(2)
Operatorii de retea vor elabora, în termen de 90 de zile de
la intrarea în vigoare a prezentei legi, norme privind
suportarea, separat si în comun, a costurilor adaptarilor
tehnice, racordarilor la retea si consolidarilor retelei,
necesare pentru racordarea la retea a producatorilor de
energie electrica din surse regenerabile.
(3) Normele
prevazute la alin. (2) se revizuiesc periodic, la
solicitarea ministerului de resort.
(4)
Suportarea în comun a costurilor prevazute la alin. (2) se
aplica prin intermediul unui mecanism bazat pe criterii
obiective, transparente si nediscriminatorii, având în
vedere beneficiile rezultate din racordarea producatorilor
de energie electrica din surse regenerabile de energie,
precum si ale operatorilor de retea.
(5)
Operatorii de retea vor pune la dispozitia oricarui nou
producator de energie electrica din surse regenerabile care
doreste racordarea la retea o estimare detaliata a
costurilor legate de racordare.
CAPITOLUL
XI
Dispozitii
finale
Art.
21. — Persoanele fizice care utilizeaza surse regenerabile
pentru producerea a minimum 20% din consumul propriu de
energie electrica au dreptul la deducerea din venitul anual
global a unei sume de pâna la 50% din valoarea
echipamentelor si instalatiilor achizitionate în scopul
producerii de energie electrica din surse regenerabile, în
functie de venitul lunar. Conditiile privind cuantumul
dreptului de deducere se aproba prin hotarâre a Guvernului
în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei legi.
Art.
22. — (1) ANRE adapteaza cadrul de reglementare privind
aplicarea sistemului de promovare a energiei electrice
produse din surse regenerabile de energie, în conformitate
cu prevederile prezentei legi, în termen de 90 de zile de
la data publicarii acesteia în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
(2) În
termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei
legi, ANRE elaboreaza Regulamentul de calificare a
producatorilor de energie electrica din surse regenerabile
de energie pentru aplicarea schemei de sustinere.
Art. 23.
— (1) În cazul în care în termen de 2 ani consecutivi
nu se atinge nivelul tintelor obligatorii anuale, Guvernul
va lua masuri de stimulare a investitiilor în vederea
respectarii dispozitiilor prezentei legi.
(2)
Prevederile legislative adoptate de Uniunea Europeana dupa
intrarea în vigoare a prezentei legi vor fi transpuse în
legislatia nationala prin lege.
Aceasta
lege a fost adoptata de Parlamentul României, cu
respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2)
din Constitutia României, republicata.
p.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR, PRESEDINTELE
SENATULUI
EUGEN
NICOLICEA NICOLAE VACAROIU
Bucuresti,
27 octombrie 2008. Nr. 220.
VALOAREA
cotelor anuale obligatorii de certificate verzi pentru
perioada 2008—2020
Anul
|
Cota
anuala obligatorie (%)
|
2008
|
5,26
|
2009
|
6,28
|
2010
|
8,30
|
2011
|
8,30
|
2012
|
8,30
|
2013
|
9,0
|
2014
|
10,0
|
2015
|
10,8
|
2016
|
12,0
|
2017
|
13,2
|
2018
|
14,4
|
2019
|
15,6
|
2020
|
16,8
|
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
DECRET
privind promulgarea Legii pentru stabilirea sistemului
de promovare a producerii energiei din surse regenerabile
de energie
În
temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin.
(1) din Constitutia României, republicata,
Presedintele
României d e c r e t e a z a:
Articol
unic. — Se promulga Legea pentru stabilirea sistemului de
promovare a producerii energiei din surse regenerabile de
energie si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
TRAIAN
BASESCU
Bucuresti,
25 octombrie 2008. Nr. 1.010.
-
Eurelectric: Union of the Electricity Industry.
EURELECTRIC (2002): Towards a pan-European Energy Market;
Ref: 2002-030-0428
-
Enerdata: ENERDATA;
World Energy Database. 2002: country report: Romania.
-
EBRD (edt., 2003): Romania. Renewable
Energy Country Profile Version 0.6b. Strategic
Assessment of the Potential for Renewable Energy in the
EBRD Countries of Operation, Stage 1.
-
WFB: The
CIA World Fact Book
-
European Commission: COMMISSION OF THE EUROPEAN
COMMUNITIES, 2002
Regular report on Romania's progress towards accession
-
managenergy.net
-
AGA: Öst. Agrarverlag (Hrsg.) Forstjahrbuch 2003;
cited from: Geneva Timber and Forest Study Papers No. 12;
Forest and Forest Industries country fact sheets; UN-ECE/FAO
1997
-
SAVE II BEEP Final National Report Romania
-
Capacity for Climate Protection for Central and
Eastern Europe
-
Regional Environmental Centre/World Resources
Institute
REEEP background paper Romania
|